reklama

XIV. časť z knihy "V Krajine predkov"

Po Vitaliho oslave vyrážeme s Monikou do Ein Karemu. Spájam sa s Hadas a vraví, že môžeme prespať u nej. Tu sa ocitneme v prekrásnom kamennom dome s vitrážami, ktorý kedysi patril nejakému šejkovi. Je to aj vidno.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Akurát dvaja Hadasiny spolubývajúci nie sú veľmi nadšený našou návštevou. Tak sa ich snažíme neotravovať. Ideme do čokoládovne a tu narážame na Meiera. Pozýva nás do Synagógy na miestny šabat. Zvedavosť nám nedá a ideme pozrieť ako prebieha šabat v synagóge. V prednej časti, ktorá je oddelená od zadnej sedia muži. A v zadnej ženy. Jedna zo žien mi dáva do rúk Tóru aj s anglickým prekladom. A snaží sa mi ukazovať z kadiaľ sa číta. Veľa sa tu spieva. Je to radostné. Celkom iné ako keď som bola v slovenskom kostole s prvým frajerom na Veľkú Noc a na pár svadbách. Proste spev a radosť. Neviem, či je to vo všetkých synagógach tak isto, alebo je to tým, že Ein Karem je špecifický. Nedozviem sa, kým neprídem do ďalšej synagógy na šabat.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď vychádzame zo synagógy, žena, ktorá mi podala spevník sa dáva so mnou a Monikou do reči a pozýva nás na šabatnú večeru s jej partnerom. Pozvanie je také od srdca, že sa nedá odmietnuť. Z partnera, sa vykľula partnerka. Tak som v židovskej domácnosti dvoch lesbičiek. Vravia nám o tom ako sa zasnúbili a ukazujú snubné prstienky. Je tu ešte ďalší hosť, ďalšia žena. Či je lesbička alebo nie, neriešim. Je nám tu príjemne. Obhliadam knižnicu. Kopec kníh o kabale, tajnej náuke. Waw. Naša hosťujúca sa do nej značne vyzná a prezrádza nám čosi aj o nás. Doplňuje to výkladom z kariet. Naozaj prínosná návšteva. Po večeri a príjemne strávenom čase v rozhovoroch sa vraciame k Hadas do domu. Vravíme jej o našom zážitku v synagóge a pozvaní na šabatnú večeru. Hadas a jej kamarát Daniel, nám vravia, že zajtra večer sa koná spoločné spievanie v jednom z miestnych domov. Máme sa na čo tešiť. Na druhý večer sa zúčastníme spoločných spevov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rainbow v Almazya lese

Na tretí deň sa zoznamujeme pred čokoládovňou s Avim. Zisťujeme, kde sa koná tohtoročné veľké jesenné rainbow. Vraví, že v Almazya lese. Nasledovný deň má cestu tým smerom, tak nás vezie po nejakú etapu cesty, odkiaľ už musíme dostopovať. Na mieste, ktoré sa tvári ako odbočka na rainbow to čekujem s Vitalim cez telefón. Sadáme na kraj a po chvíli nám zastaví Ofir z Adama. Berie nás do Welcome centra. Tu sa zasekneme. Vyťahujem zeleninu, čo sme s Monikou zrecyklovali a varím. Už sa zbiehajú hladné krky. Rozdeľujem jedlo do misiek a Elia mi ďakuje za varenie. Vyskytne sa tu chlapík menom Crystal. Je to Izraelec ale posledné roky žije vo Francúzsku. Teraz sem prišiel na pár mesiacov. Je zo mňa hotový. Chce odo mňa masáž a baví sa o zdravej strave. Rieši kandidu. Zjavne hľadá ženskú, čo by mu varila. Podľa jeho gusta. Vďaka. Nemám nič proti zdravej strave, ale extémizmus so stravovaním som si už zažila, tak voči takýmto týpkom som opatrná. Posledné, čo mám chuť robiť riešiť stravovací dogmatizmus.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Presúvame sa k Main fire. Nie je veľmi ďaleko od Welcome. Izraelská klasika, na rozdiel od európskeho, ktorá mi celkom vyhovouje. Keďže nemám stan ani dostatok oblečenia, lebo som netušila, že z Yarky doputujem okľukou až sem, ktosi mi poskytuje na pár nocí veľký stan a ďalší chalan menom Bar mi požičiava jeho kabát, ponožky a spoďáre. Opäť mám všetko, čo potrebujem. Až mi je to divné. Kedykoľvek sa vyberiem na blink niekde bez vecí, vždy ku mne prídu veci, ktoré potrebujem. Aké to zázraky?

Prvú noc na tomto rainbow sa mi prisnil zvláštny sen. Bola som v kuchyni s druhou ženou. Vraví mi, nech s ňou ešte ostanem. Nech neodchádzam. Spytujem sa jej, koľko má rokov. Vraví, že 41. Ja jej odpovedám, že ja mám 39. Bolo to v čase, keď som riešila, či ešte ostať v Izraeli alebo už ísť. Na základe sna som pochopila, že tu mám ešte ostať. Dva roky. Kým dovŕšim 39 rok života. Rozdiel medzi ženami bol 2 roky. A to bol čas, aký som mala ostať celkovo v Izraeli. Že za tú dobu sa ešte niečo stane, niekoho stretnem, niečo si zažijem. Karmické stretnutia? Nevedela som o čo ide, no sen som poslúchla a ostala som.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na začiatku pár dní prší a pomedzi to svieti slnko. Jeden večer sa zídime pri ohni. Je tam neskutočne ticho. Sedíme okolo ohňa a pretože počasie bolo pred pár dňami upršané celkom je to tu vyľudnené. Ktosi hádže do pléna otázku, že čo je tu nezvyčané? Prečo je také ticho? Joav z Pardeshany príde s tým, že tu nie sú muzikanti. Všetci išli na nejaký festival. Chýba hudba. No jasné! Chýba hudba! Že mi to nedošlo skorej. Ale je to zaujímavé, sedieť v tichu. Prehodiť zopár slov na hlboké otázky. Ostatné dni sa počasie stabilizuje a začínajú pomaly prichádzať ľudkovia. Veľa sa deje v čajovni Ora a Rotem. Teším sa stretnutiu s Udim a s Igorom, ktorého som začala nazývať Ego. Pretože vždy keď niečo riešim, povie mi, že to je moje Ego. Mayan mi daruje ponožky. Dorazí Shery so Zoar z Eiladu.

Jedno ráno sa zobudím a zavedie ma to do kuchyne. Ešte sa tu nevarí. Tak sa chytám varechy, pozerám, aké zásoby máme a čo sa z toho dá vykúzliť. Ktosi mi pomáha kričať „pomoc v kuchyni“ a už sa zbierajú pomocníci. Niektorí krájajú zeleninu a niektorí vyrábajú čapati. Varenie pre osemdesiat ľudí zaberie času. Nie je to ako variť pre dvoch, či dvadsiatich. Konečne skladáme hrnce z ohňa, a dorábajú sa posledné čapáti. Kričíme „food circle!“ Schádzajú sa ľudia okolo ohňa, serveri rozdávajú jedlo. Keď sa doservíruje, stojím v kruhu a mám pocit, že som matka a zároveň stará mama celej rainbow rodinky. Krása. Zaujímavý pocit. Ešte som taký nezažila. Obdivujem ľudí, čo dokážu viesť kuchyňu na rainbow, kde je dvetisíc ľudí. Ktovie, či na to niekedy dorastiem.

Jedným z ľudí, ktorých som tu stretla po prvý krát a boli pre mňa dôležitý, bol Levi. Veľký chlap s úžasným zamatovým hlasom a veľkým srdcom. Klasika, ráno keď som sa prebudila, hľadala som, kde by som si mohla dať za šálku kávy. Dorazila som k malej skupinke, ktorá vo veľkom vyvárala. Okrem kávy ma počastovali tradičným izraelským jedlom shakshukou /čosi ako naše lečo, veľké množstvo paradajok, prípadne trochu cibule a papriky, ktoré sa dlho dusí a nakoniec sa navrch rozbijú vajcia. No nerozmiešajú sa, nechajú sa urobiť trošku na spôsob volského oka./ S Levim sme sa dali do reči a ukázal mi jeho dvanásťstrunovú gitaru. Dovolil mi si na nej aj zahrať. Nádhera. Potom sme sa už ani neviem z akého dôvodu vybrali na prechádzku a tu sme stretli Mayana. Tak sme v trojici zdieľali naše životné skúsenosti a Mayan popri tom robil môj portrét. Keď som sa pozrela na jeho dielo, nevidela som tam svoj portrét ale akúsi indiánsku tvár. Zaujímavé, akými očami ma videl. Mayana aj Leviho som nestretávala veľmi často, no stretnutia s nimi boli vždy veľmi silné a išli do hĺbky.


 

Festival Nataraj

Na tomto rainbow som sa zdržala krátko, tuším len dva týždne. Čaká ma práca. Koná sa festival Nataraj a ja mám tam dohodnuté masírovanie. Masérov dáva dokopy chlapík menom Alon.Tentokrát je organizácia super. Každý masér má vyčlených niekoľko hodín na masáže. Takže som úplne vyťažená a tentokrát si odnášam pekné peniažky. Monika sa pridružila a podarilo sa jej nájsť miesto dobrovoľníčky v jednom zo stánkov. Na wc-ku stretávam Eti. Objednáva si u mňa masáž a posiela mi ešte jedného zákazníka. Neskôr sa stretávame v jednom zo stanov, chce mi toho chlapíka dohodiť za muža. No neoslovuje ma. Aj tak milé. Vraví, že s Nisimom sa už nestretávajú. Dostáva sa mi akéhosi zadosťučinenia. Zisťujeme, že s Anat sú kamarátkami. Izrael je jedna veľká dedina.


 

Jana Slobodová

Jana Slobodová

Bloger 
  • Počet článkov:  202
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Snažím sa ŽIŤ najlepšie ako sa len dá - žiť a živiť sa tým, čo ma baví, napĺňa... zacina sa to darit... spievam a hram na ulici a "predavam" RADOST, divam sa ludom do oci... Zoznam autorových rubrík:  ZAJEZKAPoéziaO veciach mimo násRozprávkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu